24 december 2011

dagarna som kommit och gått

Jag tänker att jag kommer få en såndär jobbig bloggstoppgrej om jag inte bloggar nu, så nu bloggar jag.

Ja, så Amerika då. Det är där jag befinner mig just nu. Lite sjukt är det ju egentligen, men jag har vant mig. Eftersom jag har missat att blogga om många dagar, och jag är lat, så tänkte jag att jag nu skall beskriva dagarna superkort (och vissa bra saker längre (smart där, Rebecca!)). För att göra det hela lite enklare (för mig) så lägger jag in alla bilder i ett senare inlägg.


Dag 1 - onsdag 14 december
Vaknade tidigt, drack vatten, åkte till Landvetter; kramade om mamma, pappa och Pernilla (Daniel hade fysikprov samma morgon, så han valde att inte gå upp vid 05.00 (förståeligt).
Fick en hel rad på planet till Bryssel för mig själv (skönt); gick åt fel håll på flygplatsen och fick gå tillbaks; missade nästan planet; satt brevid fransktalande man som inte kunde engelska; bored.
Åt knappt någonting; väldigt trevlig personal och egen tv-skärm (thank God!).

Landade i USA. Tänkte att allt skulle gå bra och att jag snart skulle träffa Giovanni, men icke. Vid passkontrollen tog de in mig i ett litet läskigt rum och en aningen läskig armérakad man (de är alltid läskigast, men vet liksom inte om de är på ens sida eller inte) pratade med mig. De undrade hur mycket pengar jag hade med mig, om min pojkvän var amerikansk medborgare, om min pojkvän jobbade osv. En massa frågor. Jag blev nervös, som fan, haha! Men så frågade jag honom varför de pratade med mig. Likom, varför, egentligen. Då sa han att de bara hade uppfattat att jag hade haft med mig ~2100 kr i cash, och inte att jag hade med mig mitt (nya supercoola, vuxenpoänggivande) VISA-kort. Han sa att eftersom jag är ung och inte hade med mig så mycket pengar (med tanke på att jag stannar i tre månader) så oroade de sig för att jag kommer jobba när jag är här, vilket jag ju inte får, för jag har inte arbetsvisum. Så det var det. Ut och hämta väskan och ut i väntsalen. Jag såg ingen Giovanni, så jag tänkte bara "Jag följer med strömmen". Men så känner jag en hand ta tag i min resväska, och en välbekant röst som säger "Are you lost or something?" Värmen från hjärtat när jag ser in i hans ögon... Alltså, herregud vad skönt sånt är. Det känns... "bra" i hela kroppen. Underbart.

In på IKEA (välkommen till USA..?); köpte glögg, sill, lingondricka, Annas pepparkakor och annat random; tre timmars bilresa hem till huset. Sen kommer jag ärligt talat inte ihåg vad vi gjorde. Jag kommer ihåg att jag frös något jäkligt dock. Vattenbrist troligen.

Jo, och så gjorde Giovannis mamma (let's call her Marlene) en svingod pasta/köttfärsgegga med italiensk halvstark korv. Jäklar i havet vad gott det var! Det kändes som att det var precis vad jag behövde efter att knappt har ätit på 20 timmar.


Dag 2 - torsdag 15 december
Mycket vila. Dock gjorde ju jetlagen att jag inte kunde somna om när Giovanni stack till jobbet vid halv åtta. Smått irriterande eftersom ögonlocken var tunga som cementblock, och det kändes som cementkorn innanför dem.

Jag skypade med min syster och bror så att de fick reda på att jag levde, och så visade jag dem runt i huset. Skönt att se två bekanta ansikten måste jag säga.

Giovannis söta mamma (som enligt Pernillas beskrivning ser ut som den perfekta italienska mamman, vilket jag är beredd att hålla med om) tog med mig på en rundtur i Binghamton. Vi åkte runt och tittade på affärer, åkte upp på en av kullarna som omringar Binghamton, och pratade och hade trevligt. När vi skulle tillbaks till huset fastnade vi i en kö, och inte utan anledning. En lastbil med ett ENORMT släp hade tänkt vända ner mot motorvägen med knappt något svängrum alls! Till allas förvåning lyckades han(eeeller hon)!

Vi åt pork chops med broccoli och sötpotatis när vi kom hem.

Det var ungefär vad jag orkade med. Jetlag for the win!



Dag 3 - fredag 16 december
Har inget minne av vad jag gjorde denna dag = it was a good day... ;)

Jo, kan vara denna dag jag skypade med mamma. Hennes första dag, och allt gick super. Förutom att hon satt och skrek att hon inte kunde höra mig i början och sen insåg att hon glömt sätta på ljudet på datorn. Mamma och teknik alltså...



Dag 4 - lördag 17 december
När Giovanni åkte(som ni vet existerar inte 'gick' i USA...) till jobbet lyckades jag somna om och sov till två. Skön... t.

På kvällen åkte jag och Giovanni iväg och åt på restaurang. Jag tog pasta, han deep dish (basically, en pizza med höga kanter och en massssssa fyllning, som jag aldrig hade hört talas om innan). Efteråt åkte vi ända bort till andra sidan vägen(!!!!!) och köpte biobiljetter till Sherlock Holmes. Eftersom det var en och en halv timme kvar till filmen skulle börja gick vi till en djuraffär som låg precis bredvid. Därinne fanns något som jag aldrig sett (irl) förut: en glasinhägnad med två huskeyvalpar!! Så söta att jag trodde jag skulle dö! (Dock håller jag med min syster om att det är hemskt "om" de blir sönderstressade...) Så vi petade lite på dem, fortsatte in i affären och klappade kaniner, marsvin, hamstrar, you name it. Min badass boyfriend klappade fåglarna, även fast man inte fick det! I'm a lucky gurrl.

När vi kom in i biosalen kunde vi knappt tro våra ögon. Det var världens lyxigaste stolar! Alltså, det går knappt att beskriva! (Tyvärr var det för mörkt för att ta bilder, får ta med digitalkameran nästa gång.) Om ni som varit hemma hos mig tänker på den gröna fotöljen nere i vardagsrummet - sånna, fast i läder och mocka, i hela salen! Det var väl en 150-200 platser kanske, så det var ju ingen liten sal heller! Nämnde jag att vi betalade $9 dollar för detta?! Löjligt billigt ju! Skall göras om snarast! Filmen var grym och bör ses snarast! Man kan ju tänka att en andra film generellt alltid blir lite sämre än den första, men den här var precis lika bra! Najs med svenska representation också.

I bilen påväg hem sjöng och dansade vi till Wake me up before you go-go. ... Yea, we're that gay.

Detta var då vår första riktiga dejt. Känns lite konstigt att det inte har blivit av innan faktiskt.


Dag 5 - söndag 18 december
Hemlängtan slog till lika hårt som jag slår min pojkvän på tetris, och eftersom Giovanni till råga på allt var världens mest osociala, så jag åkte med Marlene och veckohandlade. Hon varnade mig för att hon är en sån som kan gå i affärer hur länge som helst. Då förklarade jag för henne att jag är likadan. Det är något lugnt och skönt med att bara gå runt och titta i butiker tycker jag; speciellt när det är affärer man aldrig varit i förut (för att inte nämna i andra länder..!).

Vi stannade i 3 timmar... Överlevde på ciabattabröd i bilen hem, och hade en sen tacokväll. (Jag har fortfarande kvar att komma på hur jag ska överleva utan tacos varje fredag...)


Dag 6 - måndag 19 december
Hemlängtan låg fortfarande som en hinna över min aura och jag levde som i koma. Var liksom nere utan att fullt förstå varför. På stallet fick vi en gång klart för oss att när man håller på och byter från ett sätt att rida till ett annat, så finns det en gråzonsperiod där allt bara känns fel. Det man gjorde förut känns fel, och det man håller på att träna in känns fel. Jag jämför med något sådant. Kunde liksom inte riktigt sätta fingret på vad det var. Ensamhet tror jag. Som att jag liksom inte passade in och allt var jobbigt och nytt, även om jag försökte vara glad. Jag har nog aldrig mått såhär dåligt utan anledning förut.

Jag, Giovanni och Marlene åkte och hälsade på hos Clare och Bambi (Clares höggravida fru). Tyvärr missade vi Bambi som skulle iväg och jobba, men jag fick träffa Clare i alla fall. Mycket trevlig. (Fint att ge betyg till människor.) Vi drack te, åt pizza och kollade på Super Troopers (en lite "haha, åååh, jag orkar inte!"-film... Om ni förstår vad jag menar. Pernilla gör nog det i alla fall.).


Dag 7 - tisdag 20 december
Hemlängtan försvann och allt kändes frid och fröjd igen.

Giovannis syster Clare och moster Patty kom över, och vi bakade en slovakisk kaka som heter kolatchki (finns hur många olika stavningar som helst). Vi fyllde dem med aprikosmos, nötgegga och vallmofröfyllning (som var svinäcklig, haha!). Nötgeggan var helt klart godast!

På kvällen tittade vi på både Toy Story 3 och Trollkarlens lärling. Två helt okej filmer måste jag säga, men så tycker jag om nästan all sån slags "barn"film.


Dag 8 - onsdag 21 december
I princip det enda jag gjorde var att titta på Legally Blonde och städa Giovannis chinchillas bur. Så galet söt så man kan dö! Zahara heter hon. När man klappar är det som att ta på luft, så lätt och mjukt. Jag tänkte att jag skulle vara lite snäll mot henne och städade buren, ändrade lite på omgivningen för att ge henne någon sorts stimulans, och lät henne springa fritt i sovrummet en halvtimme eller så.

Jo, och så gjorde jag knäck också! Det visade sig att de inte hade våran typ av sirap (som de kallar 'golden syrup'), så jag fick göra en blandning mellan vit sirap (som inte smakade någonting, utan bara var söt), honung och molasses. Det gick sådär, men amerikanerna var nöjda, så då är jag också nöjd.



Dag 9  - torsdag 22 december
Jag sov svinlänge! Det är så skönt att ha hela sänge för sig själv när Giovanni har åkt till jobbet, men det suger att vakna och inse att han inte är där. Lite bittersweet, helt enkelt.

Jag och Marlene åkte och handlade igen, denna gång på jakt efter saffran. Vi åkte till en närliggande affär, plockade på oss en massa annat, men så visade det sig såklart att de inte hade saffran (eftersom det kostar $500/28g (WHAAAT?!?!)), så det var bara att leta vidare. Istället för att slösa tid på att åka omkring var Marlene smart nog att faktiskt ringa och höra med olika affärer innan vi åkte iväg. Vi fick tag i ett paket (1 gram) för $17. Rövdyrt, som min syster skulle sagt.

Väl hemma åt vi kinesisk hämtmat. Jag har bara ätit kinesiskt i China town på Manhattan innan (jävlar var snobbigt det låter, haha!), så inte visste jag vad jag skulle välja, men det blev bra med kyckling och sockerärtor till slut. Jag, Giovanni, Marlene och pappa Clarence delade ändå på allt i slutändan.

När jag väl sen började med bakandet började jag med att göra bort mig genom att hälla i tillräckligt mycket socker för en sats, när jag bara skulle göra en halv. Jag sa det till Marlene och hon sa att det inte skulle vara några problem med att göra fler bullar, så jag körde på en hel sats istället. Någonting med jästen sket sig, så det tog ungefär två timmar för den att jäsa istället för 30 minuter. Den var allmänt konstig också, mer som en kakdeg än en bulldeg. Och så glömde jag att man ju ska, typ, krossa saffranet i en mortel eller liknande för att få ut mer smak. Men precis som med knäcken så var amerikanerna nöjda, så då är jag också det.


Dag 10 - fredag 23 december
Mina damer och herrar - Zander har kommit till Jorden! Han föddes tidigare idag kl. 12.15. Han är så söt så det är inte sant! Han föddes med vad amerikanerna kallar "cone head", dvs. hand huvud var avlångt när han föddes, men eftersom fontanellen är mjuk, så är det lugnt. Kan inte hålla mig tills jag får träffa honom!

När jag vaknade låg det en lapp i köket från Marlene. Hon skrev att jag skulle äta bacon och bagels, och bad mig städa klart i köket, vilket innebar att fixa disken och torka bänken. Jag hängde inte med på om hon menade att jag skulle diska eller ta ut ur diskmaskinen, och ambitiös som jag är gjorde jag bådeoch. Diskade allt jag såg som var diskbart och torkade rent. Hon blev glad när hon kom hem, så något måste jag ju ha gjort rätt.

Sen har jag mest jobbat med Giovannis julklapp idag. Jag hoppas att han blir glad! Finns ju ingen anledning till varför han inte skulle tycka om den, men man är ju ändå lite nervös. Tänk om, liksom... Jag är väldigt nöjd i alla fall, och jag har sagt att om han inte tycker om den, så tar jag med den hem igen, haha!

1 kommentar:

  1. rebeccaaa, nu får du uppdatera faktiskt!

    / nyfiken_chey_93

    SvaraRadera